Flight 004 – Air Italy, krisekommunikasjon, SAS Q1, Hovedtema: LCC vs tradisjonelle flyselskap

Denne episoden er sponset av enerWe Communications Conference:

I Flight 004 har vi sett på SAS sine tall for deres første kvartal, Qatar Airways gjør spennende ting og Christian har vært på boklansering . Dagens hovedtema er flyselskapenes forretningsmodelleer  – kan vi fremdeles snakke om «lavprisselskaper» og «tradisjonelle nettverksselskaper» når forretningsmodellene ser overraskende like ut etterhvert. 

Aktuelt

 

Crisis Communications av Kjell Brataas kan kjøpes på Amazon – finnes både i papir og Kindle-format. Du kan også vinne en signert utgave av boken om du går inn på Flypoddens Facebook-side på facebook.com/flypodden og forteller hvorfor akkurat DU skal få denne av oss

Ukens anbefaling

Filmen American Made med Tom Cruise kan kjøpes i iTunes er basert på den sanne historien om TWA-piloten Barry Seal som ble rekruttert av CIA for å fly mer eller mindre lovlige ops i Mellom-Amerika på 1980tallet

Flight 003 – Tall for flyplassene i Norden, NAX underskudd, og hovedtema: Hva skal erstatte 757?

I Flight 003 fortsetter vi tallknusingen. Finnair og Norwegian har sluppet regnskapstallene for 2017, og vi ser på trafikktallene for januar for de største flyplassene i Norden. Det er et stort hull i produktkatalogen til Boeing, og Thomas har noe han vil anbefale.

Passasjertall for de største flyplassene

Resultatrapporter

Ukens hovedtema

Boeing har et stort hull i produktkatalogen der Boeing757 pleide å være. Boeings NMA (New Mid-market Aircraft) eller «797» kan være løsningen.

Ukens anbefaling

El Gaucho (Asia) – og Gaucho London

Flight 002: Ultra-long-haul, flyselskapenes januartall og A321neoLR

I episode to av Flypodden, som er spilt inn 13. februar, snakker vi om aktuelt fra flybransjen og vi ser på trafikktallene for januar. Dagens hovedtema er ultra long-haul og vi kommer med anbefalinger og teaser om kommende gjester i podden.

Thomas Lone og Christian Kamhaug under innsilling av epiosde 2, sittende i Busy Bees gamle VIP-seter fra deres 737-200

Slik så setene ut da de ble brukt som VIP-seter i Busy Bees Boeing 737-200:

Aktuelt

  • Trafikktallene for januar har kommet. Vi diskuterer tallene for SAS, Norwegian og Finnair. Under finner du lenker til trafikktalene:

Boeing737MAX-7 (Foto: Boeing Co)

  • Boeing rullet ut den nyeste varianten av 737MAX – minstemann i familen: 737MAX-7 – 5. februar. Første leveranse er til Southwest Airlines i 2019. Vi spør: vil denne bli en suksess eller blir den MAX-seriens -600?
  • UPS sikrer produksjon av Boeing 747-8 i de neste fire årene.
  • Airbus A321neoLR flyr Paris-New York for første gang

UPS Boeing 747-8F (Foto: Boeing Co)

Ukens hovedtema

Vi snakker om ultra-long-haul og snakker med Petter Sørlie, som har fløyet det som da var verdens lengste flyrute – Singapore-New York

Ukens anbefaling

Ukens anbefaling er en ny spalte, og vi starter med tre anbefalinger!
Tre gode podcaster om fly og luftfart:

Ikke glem å abonnere på podden i iTunes – og gi oss gjerne en rating om du liker det du hører. Vi er tilbake neste uke med en ny episode i Flypodden.

Flight 001: Kampen om kundene vinnes på bakken, Wizzair større enn Norwegian, Lufthansas nye farger

Vår aller første episode av Flypodden – piloten om du vil – er nå ute!

Du finner oss på Apples platformer, Pocket Casts og SoundCloud

I denne episoden forteller vi litt om oss selv, og om hva vi ønsker at Flypodden skal være.

Vi går gjennom aktuelle saker fra flybransen den siste uken, og denne uken har det skjedd mye! Vi snakker blant annet om Europas tredje største lavprisselskap i januar … og det er ikke Norwegian! Vi har merket oss at noen mener Rygge ikke var død. Lufthansa har lansert nytt design og hva skjer egentlig med Brussels Airlines??

Hovedtemaet denne gang – og som er bakgrunnen for at dette kom i gang – er at kampen om flypassasjerene (iallefall på short-houl) vinnes på bakken og ikke i luften.

Dette er første gang noen av oss gjør en podcast, så ha litt tålmodighet med oss. Denne er på ingen måte perfekt, og det er mange ting vi skal gjøre bedre i neste episode. Vi håper du gir oss en sjanse og abonnerer på Flypodden

Vi har en ambisjon om å komme ut med en ny episode hver uke, så stay tuned.