Flight 155 – Kommer de forretningsreisende?

I flight 155 har vi tatt en prat med kommunikasjonsdirektør i reisebyråkjeden Berg-Hansen, Anette Maltun Koefoed, og spurt  henne om de forretningsreisende kommer tilbake. Vi skal også ta en kikk på den nye SAS-sjefen, status på Norwegian, Flybe er tilbake og nytt flyselskap er på trappene i Indoniesia. Bye Aerospace har lansert en helelektrisk konkurrent til King Air, mens hydrogenflyet til ZeroAvia gikk det ikke så bra med.

Tupolev TU-155

AKTUELT

Super Air Jet A320 med crew Foto: Super Air Jet
Bye Aerospace eFlyer 800 Foto: Bye Aerospace

UKENS TEMA:

Vi har snakket med kommunikasjonsdirektør i Berg-Hansen Anette Maltun Koefoed om utviklingen i forretningstrafikken under og etter pandemien.

Anette Maltun Koefoed Foto: Berg-Hansen

Flight (TU)154 – Med Tupolev til Bodø

Det har blitt 27. april, det lysner der ute, Lollo & Bernie skal på Norgesturne og vi skal innom siste nytt om Flyr, DAT har sorte tall og vi skal en tur innom Afrika. Vi har også – på Teams – vært en tur på Luftfartsmuseet i Bodø og tatt en prat med Tore Bugge Pedersen. Velkommen ombord!

Tupolev Tu-154

Aeroflot Tupolev Tu-154

AKTUELT:

Green Africas første ATR-72 (foto: Green Africa)
Mangos knall-oransje 737

UKENS ANBEFALING:

Drar du på sommerferie til Nord-Norge i år – legg turen innom Norsk Luftfartsmuseum i Bodø (og har du en ekstra CFM-56 så ta den med til Tore)

Flight 153 – Med sjøfly til Korfu

Velkommen om bord på Flypoddens flight 153 som denne gangen tar oss til USA, Australia, Helleas, Nigeria og … Fagernes. Solen skinner, Christian har begynt å gå i shorts og Espen har du vært på polet.

 

 

Vi glemte helt å snakke om Baade 152 i forrige flight.

Baade 152

Ulykkesflight 153: Caledonian Airways 153, 4. mars 1962

AKTUELT:

Hele United Nigerias ERJ-145-flåte. Legg merke til at blåfargen er «munnbindblå»

UKENS ANBEFALING:

Mellepoddens spesialutgave om Fagernes Lufthavn

Fra den gang Fagernes Lufthavn hadde besøk av Boeing 757’er fulle av skiturister

 

Flight 152 – Hallo Lollo & Bernie

Velkommen til Flypoddens flight 152. Som vanlig, fra husarrest på hvert vårt hjemmekontor. Denne uken skal vi innom litt trafikktall, første Flyr fly er obsertvert, det dukker opp nye flyselskap, mens gamle selskap trenger mer penger. Og Espen har booket seg sommerferie med Lollo & Bernie

 

 

Ulykkesflight 152

Garuda Indonesia GA 152, 26. september 1997

Air France AF 152, 3. august 1953

AKTUELT:

Avelo Airlines Boeing 737-800 Foto: Avelo Airlines
SkyAlps Q400 Foto: Sky Alps

UKENS ANBEFALING:

Air Crash Investigators på Disney+

Flight 151 – Våren kommer (kanskje)

Påsken er over (håper du fikk hørt vårt intervju med Emirates’ Terje Grue), smittetrykket er kanskje på vei ned og snøen er borte fra hagen min. Denne gangen skal vi innom våre gamle venner i Air Belgium, Vi skal grave dypt i lommene for å se om vi skal dra på chartertur i høstferien, Apollo har solgt Novair og EU stopper kanadisk flyfusjon. Velkommen ombord.

 

 

Ulykkesflight 151: Pan Am 151 22. juni 1951

Pan Am Lockheed L-049 Constellation Clipper Great Republic på London-Heathrow

AKTUELT:

Air Transat Airbus A321neo Foto: Airbus

UKENS ANBEFALING:

På Lower Manhattan ligger sportsbaren Flight 151. Noe å sjekke ut når vi kan reise igen.

Flight 149 – Last flight to Kuwait City

Vi feirer verdens meteorologidag på hjemmekontoret, landet går inn i nok en lock-down og det er snart påske. Vi reiser «virtuelt» tilbake i tid til den første gulfkrigen, vi skal en tur til Afrika og vi har fått mer info om det nye norske flyselskapet. Velkommen ombord!

 

British Airways flight 149 – snakk om feil sted til feil tid…

Det ene understellet fra BA 149. Nå utstilt i British Airways’ hovedkvarter utenfor London

AKTUELT:

Verdens tøffeste ATR! Alsie Express’ svartmatte ATR-72

UKENS ANBEFALING:

To episoder av E24(fly)podden:

Widerøes nye reklamefilm:

AirportHistory.org – mye å kose seg med i påsken her!

Flight 148 – Den grønne episoden

Vi «feirer» ett år på hjemmekontor og St. Patrick’s Day! Det er også mange grønne nyheter i denne ukens episode der vi er innom Widerøes elfly og nye rute, noen gamle rever flyr igjen (kanskje), triste trafikktall fra de nordiske flyplassene og vi har lytterspørsmål. Velkommen ombord!

 

 

Antonov An-148

Antonov An-148 i fargene til nordkoreanske Air Koryo

Ulykkesflight 148: Air Inter ITF148, 20. januar 1992

Vraket av Air Inter 148

AKTUELT:

Tecnam P-Volt i Widerøe-farger
Passasjerutviklingen på nordiske flyplasser

UKENS ANBEFALING:

Luftfartstilsynet har kommet med sin egen podcast. Er du opptatt av reguleringer, forskrifter og regelverk kan denne være interessant.

Vår venner i Wendover Productions har laget en ny spennende episode: How to start an airline. (kan anbefale å se denne sammen med «Why long-haul low-cost airlines always go bankrupt«)

 

Flight 147 – Kvinnedag og isflyplass

Det har blitt 9. mars, og årets kvinnedag er markert – blant annet ved at Ethiopian Airlines markerer med sitt årlige hel-kvinnelige crew. Coronaskyggen ligger fremdeles over luftfarten, men nye flyselskaper dukker stadig opp allikevel. Velkommen ombord!

 

 

Ethiopian Airlines med sitt årlige helkvinnelige crew (Foto: Ethiopian Airlines)

AKTUELT:

Icelandair Boieng 737MAX-8 (foto: Boeing)
SouthEast Airliines Airbus A320

UKENS ANBEFALING(ER):

To podcaster. Først NF-pådden, en ny podcast fra Norsk Flygerforbund, og en veldig spennende episode av AvTalk-podden til FlightRadar24 om flyoperasjoner på den norske Troll-basen i Antarktis.

Flight 146 – Whisperliner

Det har blitt tirsdag 2. mars, og vi er tilbake fra vinterferie og godt plassert på hjemmekontorene våre. Denne uken skal vi innom nye og gamle flyselskap, og deres siste sprell, og vi hilser på en litt gammel kjenning

 

British Aerospace BAe 146

Prototypen BAe 146-100, legg merke til registreringen G-SSSH som henviser til at flyet er stillegående

AKTUELT:

KLMs første E195-E2 ble satt i drift denne uken

UKENS ANBEFALING:

Vi anbefaler nok en gang E24-podden, som den siste uken har hatt to episoder om luftfarten. Fredag i forrige uke intervju med SAS’ «Norgessjef» Kjell Håbjørg og mandag i denne uken er Christian med og kommenterer kvartalstallene fra SAS og Norwegian.

BAe 146 som brannslukningsfly. Legg merke til at clam-shell-dørene i halen er åpne for å holde farten nede