Når vi spiller inn denne episoden er det 15. juni, solen skinner og grensene er åpne (på en måte. SAS trenger mer penger, Air Leap prøver seg på en frekkas og vi skal se på en stor eg en liten flyvemaskin som har det til felles at de begge har modellnummer 114. Vi  tar en prat med en av ildsjelene som fikk LN-SUB tilbake til Sola og har en anbefaling til årets Norgesferie. Velkommen ombord!

 

Ulykkesflight 114:

Libyan Arab Airlines LN114, 21. februar 1973

Libyan Arab Airlines Boeing 727-200

Bonanza Air Lines 114, 15. november 1964

 

AKTUELT:

UKENS TEMA: TU-114 + DH.114

Tupolev TU-114 – Verdens raskeste propell-passasjerfly

deHavilland DH.114 – Verdens minste firemotors passasjerfly

UKENS Anbefaling: Flyhistorisk Museum på Sola

En imponerende samling større passasjerfly – helt uten sidestykke i Norge. Museet har blant annet en Fokker F-27, en deHavilland Heron, en Convair 440 Metropolitan og nå også Braathens SAFEs gamle DC-6B LN-SUB. Dra innom museet og ta en kikk på flyene, og bor du i området kan du melde deg som frivillig!

 

Museets Metropolitan i hangaren. Vi ser også nesetippen på Fokker F-27 i Braathens SAFE-farger og en Aero COmmander
(foto: Flyhistorisk Museum)

Liker du Flypodden? Støtt oss på Patreon!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.