Når vi spiller inn denne episoden er det 15. juni, solen skinner og grensene er åpne (på en måte. SAS trenger mer penger, Air Leap prøver seg på en frekkas og vi skal se på en stor eg en liten flyvemaskin som har det til felles at de begge har modellnummer 114. Vi tar en prat med en av ildsjelene som fikk LN-SUB tilbake til Sola og har en anbefaling til årets Norgesferie. Velkommen ombord!
Ulykkesflight 114:
Libyan Arab Airlines LN114, 21. februar 1973
Bonanza Air Lines 114, 15. november 1964

En Bonanza Air Lines F-27 i Las Vegas. I 2014 dro avisen Las Vegas Review-Journal tilbake til ulykkesstedet
AKTUELT:
- Nye reiseråd
- Nordiske trafikktall (i prosent av trafikken i mai 2019)
- OSL 8,8 %
- ARN 2,6 %
- HEL 1,9 %
- CPH 1,5 %
- KEF 0,7 %
- SAS trenger mer kapital
- Air LEAP vokser på svensk innenriks
- Apollo lanserer charterturer til … Danmark
- Nytt flyselskap i Kina
- Air Namibia må dø!
UKENS TEMA: TU-114 + DH.114
Tupolev TU-114 – Verdens raskeste propell-passasjerfly
deHavilland DH.114 – Verdens minste firemotors passasjerfly
UKENS Anbefaling: Flyhistorisk Museum på Sola
En imponerende samling større passasjerfly – helt uten sidestykke i Norge. Museet har blant annet en Fokker F-27, en deHavilland Heron, en Convair 440 Metropolitan og nå også Braathens SAFEs gamle DC-6B LN-SUB. Dra innom museet og ta en kikk på flyene, og bor du i området kan du melde deg som frivillig!
0 kommentarer