Det har blitt 26. mai, solen er tilbake og vi skimter stadig mer lys i den mørke coronatunellen. Denne gang skal vi se på Norwegians nye eiere, mere frakt på OSL og det skjer mye nytt hos flyprodusentene – og i konkurshjørnet. I anledning episeodenummeret skal vi også kikke litt på en gammel britisk eksportsuksess. Velkommen ombord!

Ulykkesflight 111: Swissair SR 111  2. september 1998

Swissair MD11

AKTUELT:

Cessna 208B Grand Caravan med elektrisk motor fra MagniX
(foto: MagniX)

UKENS TEMA: BAC 1-11

British Aircraft Corporation (senere British Aerospace) lille jetfly One-Eleven var den første i sitt slag, flere år før DC-9 og 737-200, men ble aldri den store suksessen. Men, for et hel-britisk passasjerfly opplevde den faktisk en viss eksportsuksess.

Panzermuseum East i Slagelse i Danmark kan du se film inne i kabinen på en gammel One-Eleven

SAS leide to 1-11 mens de ventet på leveransen av DC-9. Bare en fikk fulle SAS-farger

Ryanair fløy ROMBAC 1-11 på 1990-tallet

UKENS ANBEFALING: Bobilpodden

Når vi ikke kan fly til utlandet på sommerferie velger mange bobil i sommer. Fire glade gutter har bestemt seg for å teste bobillivet, og forteller om det i podcasten Bobilpodden.

 

 

 

Liker du Flypodden? Støtt oss på Patreon!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.