Flypodden starter det nye året med å møtes i «Hvalstad-studios» der hele crewet er samlet. Det har blitt 7. januar og denne gangen skal vi en tur til Afrika (lenge siden sist), vi ser på Norwegians trafikktall for 2018, flysikkerheten i året som gikk og en britisk flyplass skifter eier. Siden det er et nytt år tar vi sjansen på å synse og spå litt om året som kommer – og det veddes champagne i denne episoden!

Som vanlig ser vi på andre flight 46 som finnes, og to av de mest interessante er AeroMexico 46 Mexico Cityt-Lima, og Emirates 46 Frankfurt-Dubai, en av tre daglige mellom de to super-hubbene. I 1979 styrtet Downeast Airlines flight 46 Boston-Knox County. Dette var en av et sekstitalls flyulykker i historien med én overlevende.

Downeast Airlines Twin Otter N68DE stom styrtet 30. mai 1979

Aktuelt

Gatwick sett fra luften
(Foto: Gatwick Airport)

Ukens tema: Vi kikker i spåkulen

Det blir et interessant flyår! Stor usikkerhet rundt Brexit og oljepris. Flere selskaper står i fare for å havne i Espens konkurshjørne. Nordmenn får bedre råd, men betyr ikke det mere reising? SAS får sine første nye A350 til høsten, vil Widerøe benytte seg av opsjonene på flere Embraer E2, og hva vil egentlig skje med Norwegian? Blir Boeing NMA/797 lansert på Paris Air Show i juni? Espen er ikke enig med Thomas og Christian  om muligheten for en ny aktør på norsk innenriks – det veddes!

Ukens anbefaling:

Christian har lest boken «The Forgotten 500″ i romjulen. Dette er den sanne i historien om allierte flygeres flukt fra tysk-okkupert Yugoslavia under andre verdenskrig. En spennende og velskrevet historie som anbefales!

Liker du Flypodden? Støtt oss på Patreon!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.